FOSSIL, INC....

FOSSIL







Fosil, Inc. (NASDAQ: FOSL) adalah pereka Amerika dan pengeluar pakaian dan aksesori, terutamanya jam tangan dan barang kemas, selain cermin mata hitam, dompet, beg tangan, tali pinggang, kasut dan pakaian, yang berpangkalan di Richardson, Texas, Amerika Syarikat. Jenama mereka termasuk Fosil, Relic, Abacus, Burberry, Emporio Armani, Michele Watch, Karl Lagerfeld dan Zodiac.



PRODUK FOSSIL







Produk yang dihasilkan adalah termasuk jam tangan, cermin mata hitam, dompet, beg tangan, tali pinggang, kasut dan pakaian.




SEJARAH SYARIKAT
  • Fosil telah ditubuhkan pada tahun 1984 sebagai "Overseas Product International" oleh Tom Kartsotis, Texas bekas A & M University pelajar yang tinggal di Dallas, hasil dari cadangan oleh abangnya, Kosta Kartsotis, seorang eksekutif di Sanger Harris. Kosta mencadangkan kepada adiknya dengan mengimport barangan runcit yang dibuat di Timur Jauh, khususnya dalam mengimport jam tangan fesyen sederhana berharga, perniagaan tersebut mempunyai potensi besar dan boleh mendapat keuntungan yang besar. Dua adik-beradik, Tom Kartsotis dan Kartsotis Kosta, memiliki kira-kira 30% daripada saham fosil. Nama syarikat tersebut mewakili nama samaran daripada saudara kepada bapa mereka.

  • Pada waktu cadangan Kosta Kartsotis diutarakan, jam tangan Swatch Swiss telah menikmati populariti antarabangsa sebagai jam tangan bergaya pada waktu itu. Tom Kartsotis bersetuju dengan komen saudaranya untuk mengeluarkan simpanannya dan menjual 1/2 perniagaan broker tiket dengan memperolehi $ 200.000 untuk memulakan perniagaan baru.

  • Tom Kartsotis berlepas ke Hong Kong tanpa sebarang rancangan yang kukuh tentang masa depan perniagaan beliau tetapi dia mahu menyiasat sama ada mahu memulakan perniagaan import / eksport. Sepanjang perjalanan di sekitar Hong Kong, Kartsotis meneroka pelbagai kemungkinan antara import / eksport, tetapi akhirnya bersetuju dengan cadangan yang dibuat oleh adiknya. Kartsotis mengupah pengilang Hong Kong untuk menghasilkan 1500 jam tangan dan membawa produk tersebut kembali ke Amerika Syarikat di mana beliau menjual jam tangan untuk kedai dan butik Dallas.


  • Tidak lama selepas memulakan perusahaan baru itu, Kartsotis mengupah seorang rakan, Lynne Stafford, sebagai pereka Produk Luar Negara 'dan mewujudkan reka bentuk gaya "Retro"  sepanjang tahun 1980-an dan 1990-an. Dengan Kartsotis sebagai pucuk pimpinan, syarikat itu berkembang dengan pesat pada tahun 1980-an dengan menarik minat pengguna dengan reka bentuk yang mengingatkan era zaman ibu bapa atau datuk nenek mereka.

  • Menjelang 1987, Fosil, Inc, telah dikenali serata antarabangsa dan telah mengumpul $ 2 juta dalam jualan tahunan sepanjang tempoh ia ditubuhkan. Syarikat tersebut mempunyai reputasi yang kukuh di kalangan peruncit Texas.

  • Kosta Kartsotis menyertai syarikat itu pada pertengahan tahun 1988, dan melalui tempoh yang paling prolifik pertumbuhan dalam sejarah pendek fosil. Tugas Kosta Kartsotis adalah untuk membantu syarikat itu menjual jam tangan untuk bahagian stor kerana itu adalah bidang kepakaran beliau.



  • Produk utama mereka adalah jam tangan fesyen dengan wajah retro. Pada tahun 1990, mereka memperkenalkan barangan kulit di bawah jenama fosil, dan jam tangan garis berjenama Relic. Fosil mempunyai IPO pada tahun 1993.

  • Zodiak adalah 1 jenama Swiss yang telah beroperasi sejak 1882 apabila fosil yang diperolehi dari Genender Antarabangsa pada tahun 2001 sebanyak $ 4,7 juta. Keinginan Fosil untuk menubuhkan satu produk Switzerland membawa kepada pembelian jenama Jam Tangan Zodiac dan satu latihan semula dijalankan untuk mencerminkan gaya tahun 1970-an retro moden. Pembelian pada tahun 2004 oleh Michele Watch menyempurnakan kitaran dengan menawarkan jam Switzerland mewah dengan bakat pereka tersebut.

  •  Pada bulan September 2007, fosil telah dituduh melanggar paten yang dimiliki oleh Sistem Inovasi Kewangan, LLC, dalam tuntutan mahkamah yang difailkan di Daerah Utara Texas. Kes itu diselesaikan bagi amaun yang tidak diketahui dan kes itu ditolak sejurus selepas itu.

  • Fosil juga mempunyai perkilangan di China dan Switzerland dan pusat pengedaran di Dallas, Jerman, dan Asia. Pada tahun 2012 Fosil, Inc. bersetuju untuk membeli Skagen Design, Ltd dan beberapa rakan kongsi bagi kira-kira $ 225 juta dalam bentuk tunai dan 150,000 saham fosil. Jumlah nilai yang dibayar oleh fosil akan menjadi kira-kira $ 236,8 juta


LESEN PERNIAGAAN

  • Fosil memperolehi kejayaan dari segi kewangan dengan jenama sendiri dan kejayaan ini telah menyebabkan beberapa tawaran telah diterima untuk talian jam berlesen. Pada tahun 2001, fosil bekerjasama dengan pereka, Philippe Starck untuk mewujudkan Starck dengan koleksi jam tangan Fossil. Koleksi ini mempunyai reka bentuk ultra-moden dan unik. Selain dari reka bentuk fosil, talian jam berlesen mengeluarkan dan mengedarkan koleksi termasuk Burberry, DKNY, Emporio Armani, Armani Exchange, Columbia Sportswear, Diesel, Frank Gehry, Karl Lagerfeld, Michael Kors, Callaway Golf, Piala Davis, Marc Jacobs dan Adidas.


PRODUK KHAS


  • Pergelangan tangan PDA fosil dikeluarkan pada tahun 2003. Di samping itu, syarikat juga menghasilkan koleksi, di antaranya ada yang berdasarkan filem-filem popular atau aksara budaya pop. Reka bentuk sebelumnya termasuk: Superman, Batman, Wonder Woman, Elvis Presley, "Pirates of the Caribbean", Flash, Green Lantern, Snoopy, Pokémon, Star Wars, "Chronicles of Narnia" dan "Disney's "Cars.

  • Pada tahun 2003, syarikat itu mengeluarkan "Fossil Wrist PDA" iaitu jam tangan berkomputer kecil dari OS Palm berasaskan PDA yang dipakai seperti jam tangan. Pada tahun 2006, fosil mengeluarkan jam tangan 'Caller ID'.

  • Pada tahun 2006, fosil bekerjasama dengan NFL untuk membuat koleksi jam tangan rasmi bagi setiap pasukan. Fosil juga memenuhi keperluan pasaran khas yang bertujuan untuk menyesuaikan produk.



ANUGERAH

  • Fossil telah memenangi anugerah "Most Effective Use of Online Creative" dan "Best of Show" pada majlis kali ke 6 - " Annual DFWIMA Excellence Interactive Marketing" (tahun 2006).
         

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS